tisdag, januari 11, 2022

Åter i rutiner och en sedvanlig uppdatering



En liten skidtur med Alfons runt sportfältet förra veckan 




Avstämningsmöte med psykgruppen i söndags kväll. Här fick jag bära hundhuvudet över min översovning. Med all rätt dock. 


Hej på er. 

Tisdag och nu är det åter dags för de vanliga rutinerna med jobb för min del och dagis för Alfons. Ändå skönt på ett sätt. Då får jag bättre rutiner och livet snurrar på. Lite jobbigt att komma igång bara. Från och med nästa vecka så kommer jag börja jobba på måndagar också. Lika bra det känner jag. Får passa på att jobba när jag får möjlighet, dessutom kan jag spara undan mer också. Tror inte att träningen blir alltför påverkad av det, även om det blir lite extra pusslande med Alfons, dagis och att skjutsa honom till mina föräldrar för passning vissa dagar. 

Jag har fortsatt rejäla problem med sömnen. Två nätter i rad har jag klockat in 4,5 sömntimmar.. Dels har jag svårt att somna, jag ligger bara och funderar, inte nödvändigtvis på några negativa saker eller att jag är orolig. Tankarna bara snurrar och det är svårt att komma till ro. Inatt blev jag hungrig också och blev tvungen att gå upp för att äta några smörgåsar vid klockan 02. Dessutom så vaknar jag flera gånger på natten och har svårt att somna om. Jag har svårt att hitta en bra sovposition som är avkopplande och mina vader brukar ofta klia inne i musklerna, så det är svårt att vara still. Inte lätt alla gånger alltså.. 

Idag har jag skjutsat Alfons med bil till dagis, därefter bytt färdmedel till cykel och begett mig till jobbet. En fin rutin att hålla i det här med cykelpendlingen. Ända sedan jag flyttade till Borlänge och började jobba här 2017 så har jag cyklat varje dag till jobbet. Den insparade bränslekostnaden och den extra lilla vardagsmotionen börjar komma upp i en betydande summa skulle jag gissa. 

Jag har vilodag idag, vilket är väldigt skönt. Två dagar med riktigt bra träning i ryggen: 



Det känns skönt i kroppen idag vill jag lova! Fint med över 100 kilometer stakning på två dagar också. 
_____

Passa på att skaffa Rockers Visakort med denna länk. Följ instruktionerna, beställ kortet, gör tre köp och erhåll 500 kronor att handla för. Enda fördelen för mig blir att jag får lite högre cashback på mina köp. Riktigt bra villkor på kortet, skönt att slippa betala för att ha det och även få en liten summa på allt jag handlar för! Sedan månader tillbaka så använder jag bara det kortet, dessutom är det kompatibelt med Apple Pay, så jag behöver inte ens ha kortet med mig för att handla. 

Byt mobiloperatör till Fello med denna länk. Då får ni välja ett välkomsterbjudande, samt en extra månad till halva priset. Jag har bara positivt att säga om Fello som är både billigt och använder sig av Telias nät, vilket enligt min mening är det bästa nätet i Sverige. 

Passa på att prenumerera på min Youtube-kanal, följ mig på InstagramStravaTwitter och gilla min blogg på Facebook. Se även till att länka mina bloggar på er eventuella hemsida eller blogg. Tack!

måndag, januari 10, 2022

Craft Ski Marathon oversleep uninvitational edition

 Tjena.

Ja, den riktiga säsongspremiären kom inte denna helg heller. Som de flesta kanske vet så försov jag mig rejält igår. Det blev dock ett tufft eget race istället. Ni kan också kolla på en snabb och väldigt simpel vlogg från gårdagen här ovan. 

söndag, januari 02, 2022

Vlogg: Säsongspremiär - träningstävling

 

Hej.

Vloggarna duggar tätt nu. Såhär tätt var det inte meningen att det skulle bli, ej heller kommer det bli det framgent. Men nu passade det bra med en ny i samband med säsongspremiären som var en träningstävling. Jag kommer inte orka filma på alla pass, utan det kan komma någon ny vlogg sporadiskt.


Vi hörs!

lördag, januari 01, 2022

Träningssammanfattning, med mera!



Hej på er! 

Jag tänkte bjuda på lite träningssiffror från 2021. Först från Strava där ni kan följa min profil:









Alla siffror stämmer inte exakt. Distansen från mina pass på Skiergen orkar jag inte lägga in här, dessutom visar Strava den distans min klocka tror att jag sprungit på löpbandet, innan jag kalibrerat in den rätta siffran som sen visas i Garmin Connect. Inte så mycket att hänga upp sig på egentligen. 

Nästa är Garmin Connect där jag samlar info från min Forerunner 945:




Ganska fin träning i år måste jag säga! Längre och snabbare pass. Kanske delvis på grund av att jag kört alla stakintervallpass på rullskidor på 3:or, till skillnad från 4:or året innan. Kanske även något mindre löpning i år, vilket också ger en lite högre snittfart totalt, 16,51 km/h i år och 14,83 km/h förra året. 

Men som ni kanske vet så räknar de flesta skidåkare inte träningsåret som kalendern, utan istället måndag v.17 till söndag v.16. Hittills i år har jag kört 36 veckor och 484 timmar, förra året vid samma tidpunkt hade jag tränat 527 timmar. 

Jag hade ju tänkt träna mindre i år, cirka 600 timmar mot föregående års 710 timmar. Sommarens lediga åtta veckor tränade jag till och med mer i år än förra året och dessutom har det flutit på bra mer eller mindre hela tiden, så nu gäller det att försöka lita på att jag gjort jobbet och låta mig återhämtas för att hitta formen. 

Som sagt tror jag nu att det viktiga är för mig att bli pigg i kroppen och knoppen. Då tror jag att en minskad träning i mängd och stundtals intensitet kan göra susen. Mycket också då jag förhoppningsvis kan tänka lite mindre på träning. Vi kan ju ha det som förhoppning i alla fall! 

Gott nytt år på er!