lördag, juni 18, 2016

67 kilometer stakning

Filmade lite innan och under passet idag. I brist på annat.

Då var denna träningsveckan lagd till handlingarna. Skönt. 17,55 timmar landade den på, med två vilodagar och sex träningspass. Det är jag väldigt nöjd med. Den hittills bästa träningsveckan, åtta veckor in på detta träningsåret. Har ju fått till bra pass dessutom, inga "slaskpass".

Idag blev det jag och Kalle Gräfnings som drog iväg klockan 08,38 från Britsarvet. Stakning på treor, båda kör Elpex Team 610. Vi skulle ta oss runt Runn + Vikasjön. När vi åkte ut genom Hosjö och egentligen hela vägen bort till Vika och därefter Strand så hade vi medvind och uppehåll. Dock var asfalten väldigt blöt, så det rullade inte alltför lätt. I Strand ändrar vi åkriktning mot Torsång, här fick vi en del sned motvind och fortsatt blöt asfalt. Men kilometrarna snurrade på ändå, var inte alltför kämpigt faktiskt, dessutom är hela denna rutten förhållandevis platt.

När vi kommit fram till Torsång så ändrar vi åter åkriktning mot Ornäs och sedan mot Aspeboda. Här hade faktiskt asfalten torkat upp helt, men vinden var rakt emot oss. Under detta parti var jag rätt krispig faktiskt, men jag bet ihop och kämpade på. Från Aspeboda så fortsatte vi rakt fram ända ut till riksväg 293 och därifrån åkte vi hemåt till Falun igen.

Direkt när vi kom ut på cykelbanan (riksväg 293) så lade vi in ett block med tio fartökningar á 20 stavtag med 20 stavtag i vila, något lugnare fartökningar än vanligt, ville inte gå mig helt tom. Siffrorna för det lilla blocket blev: 6,53 minuter, 2,10 kilometer, 152 snittpuls, 159 maxpuls, 30 höjdmeter och 18,27 km/h snittfart.

Hemma i Falun igen så började det regna rätt skapligt, dessutom så fattades det ju så klart nästan 25 minuter för att få ihop de planerade timmarna. Så jag följde med Kalle upp till Knoppen och åkte sedan lite omvägar hem. Var rätt så nöjd när jag fick ta av mig rullskidorna och kliva in i värmen igen.

Det blev 67,28 kilometer, 4,00 timmar och 485 höjdmeter. Ett fint långpass. Det var inte längesedan man körde "långpass" stakning två timmar och då man tyckte tretimmarspass var rena döden. Nu är ändå fyra timmar förhållandevis enkelt och standard. Otroligt vad kroppen kan anpassa sig och hur mycket den klarar av. Trots att jag idag var rätt krispig och trött från veckans tidigare träningspass så var det aldrig nära att jag skulle vägga eller tröttna helt. Skönt att veta att man ändå är skapligt stark och uthållig. Under detta passet så drack jag två liter sportdryck, tog inte ens med mig någon "nödraket".

Imorgon är det vilodag, det ska bli riktigt skönt!