söndag, januari 31, 2010

Klar för dagen.

Jag är trött nu, riktigt trött. Träningspasset tog precis som det skulle, sitter faktiskt och skakar i armarna. Så drygt är det att köra 10"-20"-intervaller. 

Nu sitter jag och slökollar på Wallander - Innan frosten på TV4 och funderar på om jag ska slå på en film på datorn, eller gå och lägga mig. 

Grymt kul att Manchester United lyckades slå Arsenal med 3-1! Läs mer om det här.

Vad gör ni?

Hörs imorgon allihopa, tack för idag.

90x10"-20"


Mina Vapro är riktigt bra, idag så skyddade dem kanonbra mot solljuset och den kyliga vinden. Glasen immar inte det minsta heller!

Dagen till ära hade jag ju som jag tidigare skrev bestämt mig för att köra 10"-20"-intervaller, klassiskt. Så blev det också. När jag kom till Lugnet så stod tempen på -16,7 grader, i kallaste laget för intervaller, men måste man, så måste man! Värmde upp ett varv runt elljusspåret, åkte sedan ner till skyttepaviljongen där jag startade första intervallblocket. På 15 minuter hann jag nästan upp i höjd med sjulsarvsstugan. De två sista intervallblocken körde jag uppe på milbanan plus gamla "VM-15km-spåret", jag hinner ganska precis ett varv på 15 minuter. 

Nu ska jag duscha, sen åka ut till mina föräldrar och hämta min bil. Har nämligen haft pappas gammel-Toyota över helgen. Ikväll blir det inget allvarligt, kommer bädda ner mig i soffan med Stella och kolla TV.

Passdata:
1,39,26 timmar
150 medelpuls
182 maxpuls
470 höjdmeter
1367 kilokalorier


Intervallblock 1: 15,00,5 min, 171 medelpuls, 182 maxpuls, 125 höjdmeter.

Intervallblock 2: 15,00,1 min, 169 medelpuls, 176 maxpuls, 85 höjdmeter.

Intervallblock 3: 14,59,9 min, 168 medelpuls, 175 maxpuls. 90 höjdmeter.

Marcialonga och Hornbergsloppet 2010


Grymt imponerande av Oscar Svärd att ta hem segern i Marcialonga, Oscar är riktigt stark i år, och kommer (som vanligt) bli livsfarlig på Vasaloppet. Klicka här för att komma till resultaten från Marcialonga 2010.

Nu ska jag byta om och sedan sticka ut och köra ett skidpass. Vi hörs efter det!

Edit kl 13:54: Grattis Kalle Gräfnings till dagens seger i Hornbergsloppet! Följande finns att läsa på hornbergsloppets hemsida:

Resultat Hornbergsloppet 42 km
H 21-klassen vann i ensamt majestät Kalle Gräfnings från Falun-Borlänge, 2.11.55. Två blev Mikael Östberg samma klubb 2.13.01. Bronspengen tog Henrik Alm Idre Sk, 2.14.17

Söndagen med stort S


Gårdagens efterrätt på Hammars blev "Tiramisu", mycket mycket gott!

Godmorgon kumpaner.

Idag är det sista dagen på veckan, sista dagen på vecka fyra för att vara exakt.

Vad har jag för planer idag då tro? Tja, träna. Troligen blir det bara ett pass, känner mig lite seg idag. Dels för gårdagens ganska sena och trevliga kväll med mina gamla härliga löparkompisar, men också efter den senaste veckans (för min räkning) hårda träning. Troligen blir det bara ett pass, och som det känns nu så blir det ett 10"-20"-intervallpass klassiskt. Skönt att koppla bort skidåkningen och tävlandet en helg, och fokusera på annat. Det känns bra för mig både fysiskt men också mentalt.

Vad ska ni köra idag då? Ni som inte kör Hornbergsloppet vill säga.

Jag hör av mig senare. 

lördag, januari 30, 2010

Nästan två timmar klassiskt.

Godkväll.

Jag, Rikard Tynell och Robert Österling har just kört ett distanspass på nära två timmar, 1,53 för att vara exakt. Kallt och kärvt var det som tusan, men det blev ett lugnt och skönt pass, vilket jag behövde. Kände mig inte så seg, så vilodagen har gjort sitt; nämligen att återhämta min sargade kropp.

Dagens roligaste var "Robban", som runt en timme in i passet sa: "om jag börjar ramla nu, så är det för att jag är trött". Mycket riktigt så kom det två rejäla vurpor från honom. dock så föll han i lössnon, så vi fick oss alla ett gott skratt.

Nu ska jag iväg och träffa två gamla löparrivaler som numera bor i Stockholm; Joakim Löfwing och Magnus Jensen. Ska bli skoj!

Passdata:
1,53,54 timmar
120 medelpuls
188 maxpuls (bugg på klockan, skulle tippa den till cirka 145-150)
540 höjdmeter
1045 kilokalorier



Rikard.


Jag.


En av groparna "Robban" skapade till följd av sina vurpor.

Träningsdags


Kalle på Dala Wärdshus.


Hej.

Jobbet gick bra, stressigt bitvis, men inte lika mycket som föregående lördagar.

Nu har jag just ätit en god pastagratäng på Dala Wärdshus. Den satt som ett smäck, så nu är jag mätt igen!

Dags att träna ett distanspass på skidor. Två-tre timmar är planen, troligen klassiskt. För enligt Kalle gick det riktigt kärvt att åka skate.

Vi hörs efter träningen!

Lördag = Lugnets sportbyte

Godmorgon kära läsare!

Idag är det lördag, vilket innebär jobb på Lugnets Sportbyte och idag hoppas jag på rekord mycket folk därinne! Öppettiderna är ju som vanligt 10 - 14 och alla är hjärtligt välkomna. Allt från er som bara vill in och kika, ni som vill handla begagnade fina sportprylar och ni som vill byta in era egna. 

Efter jobbet är planen ett lugnare skidpass på två till tre timmar, jag har inte bestämt ännu om det blir klassiskt eller skate. Det bestämmer jag under dagen. Känns riktigt skönt att ha en tävlingsfri helg, så jag kan fokusera på träning och återhämtning. Nästa helg är det "full sula" igen, då är planen att delta i Bergebo Ski Maraton. Ska någon av er läsare antingen tävla i helgen, eller nästa helg på just Bergebo ski maraton? 

Vi hörs senare!! 

fredag, januari 29, 2010

Dagen D

Hej allihopa.

Sen jag skrev det senaste inlägget, det med tävlingen ni vet (dåligt deltagande, skärpning!), så har jag varit ut till min bil vid tre-fyra tillfällen, för att dels ställa fram timern till motor- och kupévärmaren, samt kolla om batteriet blivit laddat. Vid sista gången så hoppade bilen igång utan större bekymmer faktiskt, så jag tog den ut till mina föräldrar där den nu står på laddning. Laddaren vi använder nu är av märket Ctek, alltså inget låglöne-Black and decker:



Så nu får vi se hur det går med bilen. Batteriet kommer väl troligen funka som det ska, däremot kommer den fortsatt gå som ett lass skit. Jag kan knappt köra med bilen, för den lägger av hela tiden på tomgång. Exempelvis inför korsningar så måste jag planera körningen extra noga, och på något vänster hålla in både gas, koppling och broms samtidigt. Då jag bara har två fötter så förstår ni ju problematiken i det hela. Sen folk som inte kan köra bil och mesar fram, det är en helt annan historia, så det tar vi en annan gång...

Andra bilder från dagen:

   




Titta vad det lyser och har sig på min fina laddare.


Ta mig fan bilrunket startade!


Stella är nöjd när hon får äta Klass-hundfoder.


Stella är också nöjd när hon får åka finbil. De få gånger bilen startar med andra ord.

Tävling!

Dags för tävling på bloggen. Vinsten är dessa vackra boxerkalsonger:


För att vinna gäller det att svara rätt på följande fråga: Vad är mitt personliga rekord på 1 500 meter löpning? För att vinna, skriv bara en kommentar med erat svar. Vid flera lika svar så lottas den lyckliga vinnaren. Tävlingen pågår till måndag 1/2 klockan 13:00. Lycka till!

Så funkar det!

När man inte har något att göra, så skapar man sig jobb. I ren "så funkar det"-anda, har jag nu gått omkring och fixat saker.

Idag har jag gått ut för att ladda batteriet till bilen med hjälp av min Black and decker BDV030 starthälp som jag vann på bessemerloppet 2009. Vi får se om denna produkt överhuvudtaget fungerar. Man ska stoppa in en 12V-kontakt i cigarettuttaget på bilen, och med hjälp av den så ska den ladda upp batteriet :




Min kupévärmare till bilen har fungerat väldigt dåligt och varit glapp. Luskade ut att det var strömsladden som var glapp. Så det var bara att skruva isär värmaren, korta av sladden, skala av den och sätta in de "nya" sladdarna i "sockerbiten":  


Isärskruvad.


Klart!


När jag sedan skulle testa värmaren i vägguttaget så sitter uttaget på "trekvart", men två inskruvade skruvar senare så sitter även vägguttaget bättre än någonsin:


Läskigt att sticka in en skruvmejsel där.

Nu ska jag ut och se om bilskrället fått nån ström i batteriet:


Bilen ser inte alltför pigg ut.