lördag, oktober 31, 2015

4 timmar och 1000 höjdmeter stakning


Jag är inte smal, men jag är snäll. 

Det blev ett litet stakpass idag på fyra timmar. Vi åkte en vända där vi körde två varv, första halvan ruskigt mycket uppför (500 höjdmeter) och sedan utför som skräcken, men ändå åkbart, så det var riktigt bra!! När det återstod en halvtimme av passet så tryckte vi till med tio fartökningar á 20 stavtag (cirka 90% fart av en impuls, men försök till att hitta bra stakträff). 

Lite halvkasst väder idag. Skönt att träna i, men jag vill ju bli brun också. Imorgon väntar nya bravader!

fredag, oktober 30, 2015

Löpning och gym



Linan här nere är lite hajkon-kajkon, men jag ska försöka uppdatera så gott jag kan. Första passet blev 1,15 timmar löpning (mestadels på stranden) och därefter hittade vi ett "ryss/ghetto-gym"som vi körde följande övningar:

- Bänkpress 2x3 80 kilo - 2x1 90 kilo

- Latsdrag 2x3 75 kilo - 2x1 85 kilo

- Triceps med hantlar 2x3 18 kilo - 2x1 20 kilo

- Enbensknäböj 2x3 60 kilo - 2x1 70 kilo

- Magchrunches i maskin 4x6 

Jävlar vad skönt att vara här nere i värmen. Imorgon väntar det rullskidor!

Framme på Gran Canaria


Vi bor på Tisalya Park i Maspalomas på Gran Canaria. Första gången för mig på ön. Det blir skoj! Nu ska vi strax ut på första träningspasset, löpning och styrka!

Tankspridd på Arlanda


Nu sitter man här på Arlanda och väntar på vårt flyg till okänd ort. Ska bli skönt att få dunka timmar i sol och värme. En vecka blir vi borta. 

Börjar bli lite orolig, har varit dåligt med jobb på slutet och mycket utgifter. Jag måste hitta på något sätt att få in deg. Men samtidigt, tecknar jag upp mig på något längre jobbuppdrag så blir det svårare att träna bra, samt att åka till Norge och träffa Jessica. Skulle jag hitta ett jobb i Norge så skulle det bli ett jävla meck att ta sig hem för att tävla. Så jag sitter i en knivig sits nu. Och jag vill ju träna, åka skidor, inte ha ett distansförhållande och jag vill ha in pengar. Just nu känns det som en svår ekvation att få ihop. Vad tycker ni?!

torsdag, oktober 29, 2015

Väskan packad - drar söderut


Väskan packad nu. Inatt drar vi till sydligare breddgrader. Det ska bli skönt att få sol och värme. Har man tur så kanske man stannar där för alltid. Finns väl ändå inget eller ingen som håller mig kvar här. Berättar närmare vart det bär av. 

Nu ska jag ta apostlahästarna till lunchen, så att jag får röra på mig något även idag när jag har vilodag. 


Personlig assistans



Carelli assistans är ett företag som hjälper till med assistanstjänster för personer med funktionsnedsättning, dom vänder sig till barn, ungdomar och vuxna. Man får hjälp med att göra det som funktionsnedsättningen sätter stopp för. Carelli expanderar och erbjuder nu också Personlig Assistans i Uppsala. Bor man då i Uppsala och är intresserad av assistans så kommer Carelli hem till dig på ett personligt besök, för att på så sätt ta reda på mer vad som behövs för just dig. Carelli är "en lite mindre assistansanordnare med ett stort personligt engagemang". 

onsdag, oktober 28, 2015

6x4 minuter stakning vs helkropp


Pust, det var det intervallpasset. Lyckades bli stum idag med, fast jag kört en del intervaller på slutet så blir jag fortfarande tvärstum, sjukt det där. Idag körde jag och Holmstrand ett finare intervallpass, som vanligt hankade jag mig fram på Elpex-treor och var långt ifrån samma snittfart som "alla" andra när dom kör distans på fyror, men jag blir trött ändå.  

Vi körde sex stycken fyraminutersintervaller, uppför backen mot gamla berget, på cykelbanan längs riksväg 293. Vi vände ner efter varje intervall och startade således på samma ställe under alla intervaller. Att åka upp och ner för samma backe mer än en gång är något som jag rent mentalt har väldigt svårt för, tycker mycket mer om att åka en vända, eller bortåt på cykelvägen och vända. Men det kan nog ändå vara bra att köra upp och ner också, så ser man ju verkligen om man orkar hålla samma fart. 

Varannan intervall (1, 3 och 5) var helkropp (stakning, stakning med frånskjut och diagonalt) och intervall 2,4 och 6 enbart stakning. Trots att det ändå är en hyfsad stigning så lyckades vi nästan hålla samma fart på stakningen, och det är ju fullt godkänt. Kände mig något piggare idag än under tidigare träningspass den senaste veckan, men inte riktigt kingpigg ännu. 

Siffrorna från dagens intervaller:

1:a - 1,15 kilometer, 163 snittpuls, 172 maxpuls, 17,21 km/h snittfart, 45 höjdmeter

2:a - 1,12 kilometer, 167 snittpuls, 175 maxpuls, 16,78 km/h snittfart, 45 höjdmeter 

3:e - 1,14 kilometer, 168 snittpuls, 177 maxpuls, 17,05 km/h snittfart, 45 höjdmeter

4:e - 1,10 kilometer, 169 snittpuls, 177 maxpuls, 16,54 km/h snittfart, 45 höjdmeter

5:e - 1,15 kilometer, 169 snittpuls, 177 maxpuls, 17,22 km/h snittfart, 45 höjdmeter

6:e - 1,09 kilometer, 167 snittpuls, 177 maxpuls, 16,30 km/h snittfart, 45 höjdmeter





Nöjd och fin kille efter intervallerna!

Nya Radar EV


Igår fick jag hem ett par nya Oakley Radar EV Path från ActivInstinct med Prizm road-linsen. Ni som har lite koll vet att jag haft ett annat par av dessa innan, och jag har bara positiva saker att skriva om den! Jag gillar verkligen denna båge, den är nämligen lite högre än mina andra Radarlock, samt så är det lite längre "gummisockar" på dom, så dom sitter klockrent fast på huvudet. Prizm-linsen är också oerhört grym, den klart bästa jag testat, den nya prizm-tekniken gör att kontrasten blir högre och mer framträdande, vilket gör att man får en grymt bra överblick av allt framför sig! Ska bli ett sant nöje att få åka med dessa på träningspassen och även i vinter! Vill ni själv ha ett par Radar EV så tycker jag att ni ska kolla in http://www.activinstinct.se/

tisdag, oktober 27, 2015

56 kilometer stakning och krasch!


Godkväll.


Så fick vi då äntligen till vårt fina stakpass, Martin och jag. Inte Johansson denna gång, utan Holmstrand. Planen för dagen var två - fyra timmar stakning. Jag kom med förslaget att köra en av mina favoritrundor (som det också blev): Britsarvet - Lugnet - Kårestugan (160 höjdmeter på 4 km) - Hosjö - Danholn - Karlsbyheden - Ruptjärn - Riset - Sundborn - Skuggarvet - Lugnet - Britsarvet. Jag körde på mina Elpex-treor, Martin på SweNor-treor.

Under ruttens gång så lade vi in tio stycken fartökningar (90% av en impuls) á 20 staktag. Kände mig riktigt pigg och fräsch idag, väldigt skönt, speciellt då jag känt mig lite seg några dagar. Blir mer och mer nöjd över min vätskeryggsäck från USWE, som ni kan köpa på Vallashopen. Funderar faktiskt på att använda den under vissa långlopp i vinter, och det vill jag lova är ett bra betyg, för jag har varit jävligt anti mot att åka med dricka innan. 

Hela passet gick mer eller mindre kanon, förutom att jag råkade krascha i byn Riset. Det var en vägbit som var utbytt med grus, jag rullade på som vanligt in i den då det alltid brukar gå fint över dessa med packat grus, denna var dock jävligt mjuk och sandig, så det tog tvärstopp och jag gled på knäet och armbågen. Kändes inte så mycket just då, inte nu efteråt heller för den delen, men det har blött något okristligt mycket nu (se bilder nedan). Måste kanske amputera benet och åka in till sjukan och fylla på med nytt blod? Österrikarna och Finnarna brukar ju vara duktig på sånt?!

När vi kom till Sundborn så höll vi först på att bli överkörd av en kärring i bil som sneddade in precis framför oss, därefter stannade jag för att sätta på mig min pannlampa och Martin för att dricka.  Det var faktiskt riktigt mysigt att köra bara i pannlampans sken. Det är något jag längtar till i vinter, att få åka omkring i mörkret med pannlampan och filosofera i min ensamhet.

Siffror från passet:

3,26,10 timmar
56,92 kilometer
130 snittpuls
164 maxpuls
625 höjdmeter
16,6 km/h snittfart (långt ifrån de snabb-starka killarna i söder, Wickström med flera)
2651 kilokalorier



Denna bild och dagens pass är sponsrat av AXA


Pannlampan på i Sundborn, 13 kilometer hem





Mysigt sår, mysigt sällskap, mysigt pass,

Fin dygnsrytm


Hej. 

Nu har jag börjat med den där runkiga dygnsrytmen igen, vaken halva nätterna och sova halva dagen efter. Då är man fin. Måste skärpa mig. Men jag tycker inte om att vara ensam som jag är nu, då har jag svårt att sköta allt helt. Det är nog denna fina egenskap som gjort att jag aldrig blivit riktigt bra i skidspåret, superseriös ibland och mindre seriös ibland. Nu har jag förvisso inte gjort något dåligt, mer än att sova på "fel" tider.

Efter lunchen nu så ska jag ut på ett fint stakpass med Holmstrand. Lär väl bli mörkt innan vi kommer hem. Kör utan hjälm och reflexer i hopp om att bli påkörd. 

Hörs sen!